V posledních letech se i u nás stalo podle amerického vzoru módou, pořádat obří předvánoční slevy. Velmi populárním nástrojem k prodeji co největšího množství zboží je právě Černý pátek nebo jestli chcete Black Friday. Provozovatelé e-shopů, ale i kamenných obchodů se předhání v nabídkách se slevami ve svých ochodech. Doslova se rvou o zákazníky, jen aby si koupili zboží právě u nich. K tomu přizpůsobují i otevírací doby. Zákazníci zase stojí hodiny ve frontě před obchodem, jen aby se jim podařilo získat, co chtějí.
Podle výše slevy mizí zlevněné zboží z internetových stránek za pár minut a v kamenných obchodech probíhají ve frontách hádky, ne-li rvačky. Každý by chtěl koupit co nejlevněji a ušetřit peníze. V letošním roce nabídky přicházejí už o týden dříve a v některých obchodech možná budou trvat o týden déle.
Největšímu zájmu u zákazníků se těší elektronika, mobilní telefony, potřeby pro domácnost, sportovní potřeby, oblečení a hračky. Jsou to vlastně věci, co potřebujeme a používáme každý den. Pak se nemůžeme divit, co s námi taková třeba 70% sleva udělá.
Jde o klamání zákazníka?
S nakupováním podle nabídnutých slev bychom měli být opatrní. Ne každá sleva, která se tváří jako sleva, opravdu slevou je. Proto bychom si měli zadat zboží, o které máme zájem, do srovnávače na internetu a hned tak zjistíme, jestli je sleva tak výhodná, jak obchod uvádí. Často se stává, že původní cena je daleko vyšší, než v jiných obchodech a proto se mohla snížit o tolik procent.
Podle ČOI jsou slevy pouze marketingovým lákadlem. ČOI za nedostatky ve výprodejích rozdala pokuty za miliony korun. Výsledkem jejich kontroly bylo většinou zjištění, že obchody často ani zboží nezlevnily, ale uváděly cenu zboží před slevou a ne po slevě.
Nenechávejme se unést nákupním vzrušením Black Friday a nepočítejme, kolik jsme ušetřili. Mělo by nás také zajímat, kolik jsme utratili.